Whey proteïne: wat is dat?

Whey proteïne: wat is dat?

  • 25 jul 0

Whey proteïne wordt net als creatine monohydraat vaak gebruikt als supplement voor de krachttraining. Het wordt dan gebruikt om het herstel te verbeteren en spiergroei te stimuleren. Door de whey wordt de eiwitsynthese verbetert en kan de spiermassa sneller groeien. Uit onderzoeken blijkt dat personen die whey proteïne als supplement gebruikten voor krachttraining meer spiergroei realiseerden dan de personen die geen supplement gebruikten voor krachttraining.

Voordelen van whey proteïne

Whey proteïne is meer dan een supplement om de spiermassa te vergroten. Het is een functioneel voedingsmiddel dat meerdere voordelen heeft. Het lichaamsgewicht kan bijvoorbeeld beter onder controle gehouden worden door whey en het herstel van een training wordt erdoor versneld. Veel van de voordelen van whey hebben te maken met het aminozuurprofiel. Aangezien whey alle 9 essentiële aminozuren bevat is het een complete eiwitbron van een hoge kwaliteit. Whey proteïne bevat ook een aantal antioxidanten die ziektes kunnen voorkomen en de algehele gezondheid kunnen verbeteren.

Whey proteïne

Er zijn drie soorten whey eiwit: concentraat, isolaat en hydrolisaat.

  • Whey proteïne concentraat
    De concentraat versie van whey eiwit bevat weinig vet en koolhydraten. Het eiwitgehalte van concentraat ligt doorgaan tussen 40 en 80 procent.
  • Whey proteïne isolaat
    De isolaat whey is verder gezuiverd dan concentraat. Hierdoor is het eiwitgehalte hoger. Bij veel isolaat wheypoeders is het eiwitgehalte hoger dan 90 procent.
  • Whey proteïne hydrolisaat
    Whey hydrolisaat is de zuiverste vorm van whey eiwit. Door het zuiveringsproces wordt dit type whey eiwit erg snel opgenomen door het lichaam. Het eiwitgehalte van whey hydrolisaat is doorgaans hoger dan 99 procent.

Bijwerkingen whey proteïne

Over het algemeen heeft whey proteïne weinig tot geen bijwerkingen voor de meeste personen. Personen met een melkallergie kunnen allergisch zijn voor whey met de bijbehorende bijwerkingen. Bij een normale hoeveelheid whey proteïne hebben de meest mensen geen bijwerkingen. Als whey proteïne in grote hoeveelheden genuttigd worden dan kunnen er bijwerkingen optreden. Bij whey proteïne in grote hoeveelheden kunnen de volgende bijwerkingen optreden:

  • Buikpijn
  • Krampen
  • Verminderde eetlust
  • Hoofdpijn
  • Vermoeidheid
  • Misselijkheid
Whey proteïne: wat is dat?
5 (100%) 1 stemmen

Leave A Comment