Werking

creatinebl  

Creatine Powder

  • 500 gram
  • € 9,90
  • € 19,80 per kg
  • Gratis bezorgd vanaf €20,-
Bodylab Bekijk aanbieding

Wanneer je er een beetje induikt, kom je het ongetwijfeld ergens tegen: creatine. Wat is dit nu eigenlijk precies en hoe kom je erachter of jij baat kunt hebben bij het gebruik ervan? Creatine is natuurlijke stof die altijd in je lichaam aanwezig is. Bijvoorbeeld in je hart, je hersenen en je spieren. Vooral onze spieren bevatten dit stofje. Het stofje is nodig om je spieren te kunnen gebruiken want het speelt een belangrijke rol in de vorming van energie. Tijdens de aanmaak van energie wordt namelijk creatine verbruikt. Wanneer je in dit geval dus extra creatine in zou nemen, zou je dat extra energie op kunnen leveren. Daarnaast zullen je spieren minder snel verzuren waardoor je dus langer door kunt gaan.

Creatine als supplement

Nu begrijp je dat het niet makkelijk is om iedere dag meer dan een kilo vlees te eten. Dat is echter wel nodig als je de voorraad creatine in de spier optimaal wilt benutten. Om deze reden is het creatine supplement zo populair; je kunt profiteren van de voordelen van creatine maar je hoeft niet meer te gaan eten. De top drie creatine monohydraat supplementen van dit moment zijn:

creatinebl  

Creatine Powder

  • 500 gram
  • € 9,90
  • € 19,80 per kg
  • Gratis bezorgd vanaf €20,-

Bodylab
Bekijk aanbieding

creatinebf  

Creatine Creapure

  • 500 gram
  • € 12,50
  • € 25,00 per kg
  • Gratis bezorgd vanaf €20,-

Bodyenfitshop
Bekijk aanbieding

creatinexxl  

Creatine Monohydrate

  • 500 gram
  • € 12,95
  • € 25,90 per kg
  • Gratis bezorgd vanaf €20,-

XXL
Bekijk aanbieding

Creatine uit voedsel

Er zijn veel voedingsmiddelen die kleine concentraties creatine bevatten. Creatine wordt gecreëerd uit aminozuren, arginine, glycine en methionine, maar ook via onze voeding krijgen we dit stofje binnen. Voedingsmiddelen met hoge concentraties creatine zijn vis, varkensvlees en rundvlees.

  • rundvlees: 4 gram per kilogram
  • varkensvlees: 5 gram per kilogram
  • haring: 7-10 gram per kilogram
  • zalm: 4 gram per kilogram

Werking creatine

Creatine helpt bij het stimuleren van de productie van ATP (adenosine trifosfaat). Dit is een drager van energie die het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Iedere lichaamscel gebruikt ATP als een bron van energie dat direct verkrijgbaar is. De voorraad ATP is echter niet onbeperkt wat betekent dat het opnieuw aangemaakt moet worden. Als je bijvoorbeeld enkele seconden op een maximale intensiteit traint dan is de voorraad ATP snel op en is het nodig om de ATP reserves opnieuw aan te vullen.

Als ATP afgebroken wordt dan komt de energie vrij die je kunt gebruiken.

De reserves worden aangevuld door creatinefosfaat af te breken. Deze voorraad komt uit de spieren en samen met ADP zorgt het ervoor dat de ATP voorraad snel opgeladen wordt. Creatinefosfaat heeft hierbij de rol van buffer voor als de productie van ATP niet groot genoeg is voor de consumptie van ATP. Dit komt bijvoorbeeld voor bij oefeningen met een hoge intensiteit zoals sprinten en gewichtheffen. Als je creatine als supplement neemt dan worden al deze voorraden beter gevuld waardoor je snel over meer energie beschikt. In de praktijk komt het erop neer dat de voorraden met 20 procent toenemen. Dit geeft je de mogelijkheid om langer door te gaan met de oefening of de oefening met een hogere intensiteit te volbrengen.

Afbraak van creatine

Creatine in de spieren wordt afgebroken. Dit komt circa neer op 2 gram creatine per dag. Een persoon van 80 kg heeft gemiddeld een creatine opslag van circa 140 gram. Iedere dag wordt hier slechts 1,6 procent van gebruikt. Creatine is een substantie dat in de lever, alvleesklier en nieren gemaakt wordt uit aminozuren. Dit zijn de aminozuren arginine, glycine en metheonine. Deze spelen een belangrijke rol in de energievoorziening in het lichaam. De helft van de creatine die nodig is wordt door het lichaam zelf aangemaakt. De andere helft is afkomstig uit voedsel.

Werking
4 (80%) 8 stemmen