Wat is creatine?

Wat is creatine?

  • 01 jun 0

Creatine is een natuurlijk stofje dat door je eigen lichaam gemaakt wordt. Het lijkt veel op de aminozuren in je lichaam. Je lichaam maakt het aan uit de aminozuren glycine en arginine. Het is voornamelijk in de spieren te vinden en helpt bij de energievoorziening van de spieren bij training op een hoge intensiteit. Creatine kan echter op verschillende manieren de gezondheid verbeteren, niet alleen de prestaties tijdens het sporten. Het kan mogelijk ook helpen bij de behandeling van uiteenlopende condities zoals Alzheimer, Parkinson, Huntington en epilepsie. Als supplement is het verkrijgbaar in de drogist maar ook in één van de vele online supplementenwebshops.

Creatine is een populair supplement onder atleten, bodybuilders en recreatieve sporters die spiermassa willen opbouwen, de kracht vergroten en betere prestaties willen1 .

Creatine opslag

De hoeveelheid creatine dat in je lichaam opgeslagen wordt verschilt per persoon. Het is onder andere afhankelijk van de spiermassa, hormonen, sporten en hoeveel voeding je binnenkrijgt. Circa 95% van de creatine dat opgeslagen wordt zit verstopt in de spieren in de vorm van fosfocreatine. Het resterende deel verblijft in diverse organen2 zoals de lever, nieren en de hersenen.

Verhoging creatine in lichaam

Als je een creatine supplement neemt dan vergroot je de hoeveelheid fosfocreatine dat opgeslagen is in je lichaam. Fosfocreatine is een vorm van energie dat opgeslagen is in de cellen. Het helpt je lichaam om meer ATP te produceren. ATP is de energie die je nodig hebt om het lichaam te bewegen. Als je meer ATP hebt dan kan het lichaam beter presteren tijdens diverse sporten.

De bovenstaande definitie van creatine maakt duidelijk dat het stofje je lichaam helpt bij de productie van energie waardoor je snelle, krachtige bewegingen kunt maken. Dat is essentieel voor krachttrainers en bijvoorbeeld sprinters. Zonder deze stof zouden deze sporters niet voldoende energie hebben om deze explosieve bewegingen te kunnen uitvoeren. Vanzelfsprekend geldt ook dat wanneer er meer creatinefosfaat er in de spieren zit, een beweging langer volgehouden kan worden. Het nemen van supplementen of het eten van creatinerijk voedsel kan hiervoor zorgen.

De “echte” creatine

De meest onderzochte creatinevorm wordt creatine monohydraat genoemd. Dit is de standaardvorm van creatine. Er zijn verschillende creatinevarianten verkrijgbaar die geadverteerd worden als effectiever dan de standaardvorm. Er is echter geen enkel wetenschappelijk bewijs3 dat deze varianten beter zijn. Zolang onderzoeken dit niet aantonen blijft creatine monohydraat de beste optie voor iedereen.

Wat is creatine?
5 (100%) 2 stemmen

Leave A Comment