Wanneer creatine innemen?

Wanneer creatine innemen?

  • 20 sep 0

Na vele jaren onderzoek hoef je je niet meer te schamen als je creatine neemt. Het wordt niet meer gezien als een onnatuurlijk product en het valt niet onder de noemer anabole steroïden. Het  is een supplement dat bewezen werkt als je meer spiergroei en kracht wilt of betere prestaties neer wilt zetten. De voordelen gaan zelfs veel verder dan spiergroei alleen waardoor het ook voor niet-sporters voordelig kan zijn. De vraag waarom je in hemelsnaam creatine zou nemen stelt niemand meer; het gaat er nu om wanneer je creatine inneemt. Doe je dit voor de training, na de training of maakt het niet uit?

Het “creatine” moment? Het maakt niet uit wanneer je de creatine inneemt.

Voor de training

Het argument om creatine voor de training in te nemen heeft te maken met het feit dat het dan aanwezig is in de spiercellen. Dit zorgt voor meer ATP waardoor je meer energie hebt tijdens de training. Het resultaat is dat je meer volume aankunt en zwaarder kunt trainen met het gevolg dat de spiergroei sneller gaat.

Na de training

Er valt ook wat te zeggen over creatine innemen na de training. De voorraden in je spieren zijn leeg na de training waardoor de cellen gewillig zijn om veel nutriënten op te nemen. De toevoeging van creatine samen met eiwitten en koolhydraten vult de voorraden en je kunt profiteren van de voordelen.

Het maakt niet uit wanneer

Hoewel je zou denken dat creatine voor de training innemen het meest logisch is maakt het in de werkelijkheid niet uit. Het heeft geen zin om je druk te maken wanneer je creatine nu het beste in kunt nemen. Zolang je creatine iedere dag inneemt dan kun je de voordelen benutten. In een onderzoek werd aangetoond dat een inname van creatine na een training voor een grotere toename van kracht zorgt1. In vergelijking met een groep die het voor de training innam was het verschil echter niet groot. De onderzoekers gaven aan dat meer onderzoek nodig voor een definitief antwoord.

De tijden

Voor sporters die alles op alles zetten om de beste resultaten te behalen is de tijd van inname enorm belangrijk. Door verschillende onderzoeken is duidelijk gemaakt dat het wel degelijk uitmaakt wanneer je koolhydraten eet. Voor, tijdens of na de training koolhydraten eten heeft invloed op verschillende aspecten zoals het herstel, energie, spiergroei en de eiwitsynthese. Als je een supplement neemt dan wil je er maximaal van profiteren en het dus op het juiste moment innemen. Als het op de creatine inname aankomt dan maakt het dus niet veel uit. Als je een pre-workout shake neemt voeg de creatine dan hier aan toe of aan de post-workout shake als je dat na de training neemt. Neem je beiden? Voeg de creatine dan aan beide shakes toe, maar dan met de halve dosering per shake.


Leave A Comment