Waar is creatine goed voor?

Waar is creatine goed voor?

  • 01 jul 0

Fanatieke sporters hebben er vast en zeker een keer van gehoord: creatine. In dat geval weet je misschien dat het een supplement is en dat er poeders en pillen beschikbaar zijn die tjokvol zitten met dit spul. Maar wat is nu eigenlijk het nut van het slikken van zulke supplementen en waar is het goed voor? Belangrijk is het om je goed in te lezen in de werking en we mogelijke bijwerkingen van een supplement alvorens je besluit het toe te voegen aan je dagelijkse voedingspatroon. Daarom leggen we je hier maar al te graag uit waar je op moet letten als je aan de slag wilt gaan met deze supplementen. Na het lezen van dit stuk weet je precies wat het effect is van creatine en kun je een weloverwogen beslissing maken over het gebruik ervan.

Wat is creatine nu eigenlijk?

Creatine is een stof die van nature in je lichaam voorkomt. Je zult het stofje voornamelijk vinden in je spieren. Deze stof speelt namelijk een erg belangrijke rol in de totstandkoming van energie. Om energie te maken heeft het lichaam het stofje ATP nodig. Maar dan is het lichaam er nog niet. Dat ATP zal namelijk moeten worden omgezet in ADP om energie te creëren. Om voldoende energie te kunnen produceren voor de inspanning die je op dat moment moet leveren, moet er natuurlijk wel voldoende ATP aanwezig zijn in de spiercel.

Vooral wanneer je een plotselinge, snelle beweging maakt die veel kracht vergt van je lichaam heb je een hoop ATP nodig. Vervolgens moet het verbruikte ATP weer aangevuld worden zodat je klaar bent voor een nieuwe, explosieve beweging. Des te sneller jouw lichaam dit kan, des te meer kracht je kan leveren en hoe langer je dus een bepaalde beweging vol kunt houden. In je spiercel zit gelukkig creatinefosfaat opgeslagen. Je lichaam kan dit stofje omzetten in ATP zodat je toch voldoende energie kan creëren wanneer je eigenlijk door je ATP-voorraad heen bent. Hoe meer creatinefosfaat je dus in je lichaam hebt, hoe langer je een bepaalde beweging vol kunt houden.

Waar creatine goed voor is

Nu je weet hoe energie precies wordt aangemaakt in de spieren is het al beter te begrijpen waarom sommige sporters creatine innemen. Door namelijk zelf de hoeveelheid van dit stofje in je lichaam aan te vullen, kan je langer een zeer intensieve, krachtige beweging volhouden. Als sporter kan dit betekenen dat je langer kunt trainen doordat je lichaam meer energie aan kan maken. Dat is natuurlijk een enorm voordeel. Verder is het bewezen dat dit stofje kan resulteren in een grotere spiermassa. Daarnaast kan het innemen van creatine er ook voor zorgen dat meer vetvrije massa creëert en je neurologische functies verbeteren. Let wel, het nemen van dit supplement heeft vooral effect op sporters die zich bezighouden met snelle, explosieve uitingen van kracht en energie. Een voorbeeld hiervan is krachtsporters of sprinters.

Creatine biedt echter niet alleen voordelen voor sporters maar ook voor ouderen en mensen die niet sporten. Dit komt erop neer dat bijna iedereen kan profiteren van een creatine supplement, vooral als het huidige creatinegehalte laag is. Dit geldt ook voor vrouwen en helemaal voor vegetariërs.

Waar is creatine goed voor?
5 (100%) 2 stemmen

Leave A Comment