Voordelen

creatinebl  

Creatine Powder

  • 500 gram
  • € 9,90
  • € 19,80 per kg
  • Gratis bezorgd vanaf €20,-
Bodylab Bekijk aanbieding

Er zijn in de afgelopen jaren al veel onderzoeken geweest naar de voordelen van creatine gebruik. Een deel van de onderzoeken toont aan dat creatine gebruik een significant voordeel biedt voor het behoud en toename van de spierkracht tijdens sporten met een hoge intensiteit. Dit zijn sporten zoals zwemmen, roeien, fietsen, hardlopen en gewichtheffen. Op het gebied van gewichtheffen en krachttraining tonen diverse onderzoeken aan dat de kracht bij de bench press en andere oefeningen toeneemt door creatine gebruik. Uit de onderzoeken blijkt niet dat creatine de prestaties van aerobe activiteiten verbetert zoals bij duursporten.

Creatine maakt je sterker

De inname van creatine als supplement levert resultaten voor de spierkracht. In een samenvattend onderzoek naar 22 creatine onderzoeken blijkt dat personen die het gebruiken een krachttoename zien van 8% in vergelijking met een groep die het niet gebruikte. Doordat je met meer creatine opgeslagen in je spieren meer kracht hebt is het mogelijk om zwaarder te trainen en het volume te vergroten1. Doordat je sterker wordt kun je meer tillen wat ook een positief effect heeft op de spiermassa.

Creatine zorgt voor grotere spieren

Door creatine te nemen lijken je spieren niet alleen groter maar worden ze ook daadwerkelijk groter. Creatine zorgt ervoor dat je spieren meer water vasthouden2 waardoor de spieren voller en groter lijken. Deze toename van de spiermassa begint al binnen enkele dagen na het starten met creatine. Creatine vermindert hiernaast de afbraak van eiwitten. Creatine kan hierdoor de spiermassa vergroten door de afbraak van spiercellen tegen te gaan3.

Door creatine kun je sneller sprinten

Creatine wordt niet alleen maar gebruikt door gewichtheffers om meer kracht te ontwikkelen. Ook deelnemers van andere sporten kunnen voordeel halen uit het gebruik van creatine. Zo blijkt uit onderzoek4 dat creatine helpt bij het verhogen van de sprintsnelheid.

Creatine kan het herstel versnellen

Als je sport dan raken de spiervezels beschadigd waarna deze tijd nodig hebben om te herstellen. Uit bepaalde onderzoeken5 blijkt dat creatine ook voor herstel een positief effect kan leveren. Door creatine in te nemen wordt de schade beperkt waardoor het herstel sneller verloopt dan zonder creatine.

Creatine helpt je mentaal

Hoewel creatine als supplement niet vaak genomen wordt om mentale redenen kan het wel degelijk een voordeel leveren op dit gebied. Uit dit onderzoek6 naar creatine blijkt dat een hogere creatine concentratie leidt tot verbeterde mentale prestaties. De concentratie kan verhoogd worden door creatine als supplement te nemen.

Creatine zorgt voor lagere myostatine niveaus

Creatine als supplement kan ervoor zorgen dat het myostatine niveau verlaagd wordt wat voor een groter groeipotentieel zorgt. Een verhoogd myostatine niveau staat in verband met het vertragen7 van nieuwe spiergroei.

Creatine vergroot de anabole hormonen

Hoewel creatine op zich geen anabole steroïde is hebben onderzoeken aangetoond dat er een stijging8 van hormoonniveau’s zichtbaar is9 als het supplement genomen wordt.

Creatine is veilig

Onderzoeken naar creatine werden al gedaan in de jaren 80 en dit is vandaag de dag nog steeds het geval. Na jaren onderzoek kan geconcludeerd worden dat creatine volledig veilig10 is om te gebruiken. De enige kanttekeningen die gemaakt worden zijn bij een overmatig gebruik waardoor misselijkheid en diarree mogelijk is.

Creatine beschermt tegen neurologische ziekten

Doordat creatine niet alleen in de spieren opgeslagen wordt maar ook in andere organen zoals de hersenen kan het helpen bij het beschermen11 tegen neurologische ziekten12.

Resultaten van onderzoeken

Onderzoeken hebben aangetoond dat creatine in de spieren snel toe kan nemen door gebruik van creatine monohydraat. De opbouw van creatine in de spieren verschilt per persoon en is vooral afhankelijk van de hoeveelheid fosfocreatine dat een persoon heeft voordat wordt begonnen met het gebruik van creatine als supplement. Personen met weinig creatine in de spieren laten de grootste groei zien tijdens het gebruik van een creatine supplement.

Uit ongeveer 300 onderzoeken die het effect van creatine hebben beoordeeld laat ongeveer 70 procent een significant voordeel zien voor het verbeteren van de prestaties (Kreider RB 2003). Onderzoeken hebben ook aangetoond dat het ouder worden van het lichaam geassocieerd wordt met een afname van fosfocreatine. Hierdoor kan gesteld worden dat volwassenen meer voordeel uit creatine als supplement kunnen behalen dan jongeren of jong volwassenen.

Behandeling tegen gezondheidsproblemen

Creatine kan bij verschillende gezondheidsproblemen helpen. Niet alleen om de symptomen te verlichten maar ook om de problemen te verhelpen hoewel dit niet altijd lukt. Er zijn verschillende onderzoeken op dit moment aan de gang die het effect van creatine meten op diverse onderzoeken. Voor veel van deze onderzoeken geldt dat er nog geen eenduidig antwoord is of creatine daadwerkelijk helpt voor de specifieke aandoening. In tegenstelling tot veel creatineonderzoeken die uitgevoerd zijn op mensen zijn veel van de onderzoeken naar creatine als behandeling voor neurologische ziekten uitgevoerd op dieren. Dit zijn een aantal mogelijk voordelen van creatine als behandeling van de volgende condities:

  • Alzheimer13
  • Parkinson14
  • Ziekte van Huntington15
  • Herseninfarct16
  • Epilepsie17
  • Hersen- of ruggenmergletsel18
  • Spierziekten19
  • Geheugenfunctie van ouderen20
  • Creatine kan helpen bij het verlagen van het bloedsuikergehalte21, 22, 23
  • Levenskwaliteit van ouderen verbeteren24, 25, 26, 27

Voordelen voor duursporters

Creatine biedt niet veel voordelen voor duursporten in tegenstelling tot de voordelen dat het levert voor korte en krachtige inspanning. Dit komt doordat er tijdens een sport met lage intensiteit om andere energie vraagt. De ATP dat bij een hoge intensiteit de energie levert speelt een kleine rol bij duursporten. In een onderzoek onder fietsers kwam naar voren dat het niet de prestaties met een lage intensiteit verbetert maar alleen de hoge intensiteit prestaties. Creatine kan wel behulpzaam zijn om meer uit de training te halen als er wordt getraind met sprints, intervallen met hoge intensiteit en krachtoefeningen. Met creatine worden dan mogelijk betere prestaties behaald dan zonder creatine.

Voordelen
5 (100%) 3 stemmen