Gebruik

creatinebl  

Creatine Powder

  • 500 gram
  • € 9,90
  • € 19,80 per kg
  • Gratis bezorgd vanaf €20,-
Bodylab Bekijk aanbieding

Wanneer je fanatiek bezig bent met trainen in de sportschool doe je een flink beroep op je lichaam. Zaak is het dus gedurende zo’n periode goed voor jezelf te zorgen. Niet voor niets nemen fanatieke krachttrainers vaak supplementen om er zo zeker van te zijn dat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgen die ze nodig hebben. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan extra eiwitten die je eenvoudig tot je neemt door middel van speciale eiwitshakes. Maar ook bijvoorbeeld aan creatine. Als beginner kan het soms lastig zijn om nu precies uit te vogelen hoe je creatine precies moet gebruiken. Daarom leggen we hieronder uit hoe je creatine gebruikt.

Creatine gebruiken

Creatine kun je iedere dag gebruiken. Het wordt zelfs aanbevolen om geen dagen over te slaan. Je kunt het in een cyclus gebruiken maar dit is niet nodig. Je kunt het zolang gebruiken als je wilt doordat er nooit wetenschappelijk bewijs is geweest dat heeft aangetoond dat dit schadelijk zou zijn. Langdurig gebruik van creatine is geen probleem. Creatine gebruik je in de volgende doseringen:

  • 20 gram per dag tijdens laadfase (5 tot 7 dagen)
  • 5 gram per dag tijdens onderhoudsfase

De bovenstaande doseringen creatine wordt op de meeste verpakkingen van creatine aangeraden. Er is echter ook een manier om de dagelijkse hoeveelheid creatine te bepalen aan de hand van het lichaamsgewicht.

  • 0.3 gram per kilo lichaamsgewicht per dag tijdens laadfase (5 tot 7 dagen)
  • 0.03 gram per kilo lichaamsgewicht per dag tijdens onderhoudsfase

Het duurt ongeveer drie tot weken voordat het creatineniveau in de spieren gemaximaliseerd is. Als je ervoor kiest om geen laadfase te gebruiken dan kun je gewoon 3 tot 5 gram per dag nemen. Het duurt dan alleen wat langer voordat de creatine in de spieren opgebouwd is.

Wie hebben het meeste baat bij het gebruik van creatine?

Creatine gebruikMet name door bodybuilders wordt dit product vaak gebruikt. Maar ook personen die net wat minder fanatiek bezig zijn met sport kunnen profiteren van het gebruik van dit product. Vooral wanneer je trainingen intensief zijn en korte, snelle bewegingen vereisen is het handig deze stof als supplement te nemen. Bijvoorbeeld wanneer je regelmatig fitnesstrainingen of intervaltrainingen volgt of aan sprinten doet. Creatine zorgt er daarnaast voor dat je spieren sneller kunnen herstellen tussen de trainingen in. Ook neemt het vochtgehalte in je spieren toe waardoor je spieren groter zullen worden. Lijkt je het wel wat? Zorg dan dat je je eerst goed inleest en je houdt aan de voorgeschreven hoeveelheden. Over het algemeen wordt het namelijk aangeraden om het gebruik langzaam op te bouwen. Zo weet je zeker dat je er het meeste profijt van zult hebben.

Hoe gebruikt het lichaam de creatine?

Creatine is erg belangrijk voor het genereren van energie voor je spieren en organen. Vooral wanneer je korte, hevige inspanningen moet leveren, is de aanwezigheid van deze stof noodzakelijk. Je kunt deze stof namelijk zien als een noodopslag voor wanneer je spieren te weinig ATP tot hun beschikking hebben op de inspanning te leveren die nodig is. In je spieren wordt namelijk ATP omgezet in ADP en zo wordt energie gecreëerd. Je spieren kunnen echter niet een eindeloze hoeveelheid ATP opslaan waardoor er bij een hevige inspanning plots een tekort kan ontstaan. Gelukkig is daar creatine. Deze stof kan namelijk omgezet worden in ATP waardoor je lichaam toch energie kan genereren. Het is dus als het ware een noodopslag van energie. Hoe meer je van deze stof in je bloed hebt, hoe meer energie je kan creëren. Oftewel: een onmisbare stof voor sporters, vooral wanneer je aan krachttraining of intervaltraining doet. Voor duursporten is het effect van dit supplement nog niet bewezen.

Gebruik
5 (100%) 2 stemmen