Creatine gewichtstoename: hoe en waarom?

Creatine gewichtstoename: hoe en waarom?

  • 20 aug 0

Creatine en gewichtstoename is een bewezen combinatie. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat creatine het lichaamsgewicht snel kan laten toenemen. Voor veel sporters die het gebruiken is dit zelfs één van de positieve effecten dat men graag ziet. Creatine is als supplement effectiever dan whey eiwit als je het gebruikt voor spieropbouw. De combinatie van whey en creatine is voor veel krachtsporters de gouden combinatie: meer supplementen heb je wellicht ook niet nodig.

Toename van gewicht

Als er sprake is van een laadfase met normale doseringen van 20 gram per dag neemt het lichaamsgewicht gemiddeld met ongeveer 1 tot 3 kilo toe. De stijging van het gewicht is niet te verklaren door een toename van spiermassa maar doordat je spieren meer vocht vasthouden. Als er sprake is van gewichtstoename, wat meestal het doel is, dan gaat het op de lange termijn niet alleen om een toename van vocht in de spieren maar ook om ontwikkeling van de spiermassa. Creatine is geen oorzaak voor de vermeerdering van vet. Als je dit denkt dan is het waarschijnlijk iets anders wat de vergroting van de vetmassa kan verklaren. Onderzoeken hebben niet bewezen dat creatine voor meer opslag zorgt.

Positief effect

Gewichtstoename als gevolg van toegenomen spiermassa kan niet gezien worden als een bijwerking aangezien het een positief effect is van de inname van creatine. Het is zelfs één van de belangrijkste redenen waarom creatine genomen wordt. De extra spiermassa heeft vervolgens weer effect op betere prestaties wat wederom een belangrijke reden is om creatine te gebruiken. De toegenomen spiermassa, en als gevolg een gewichtstoename, biedt verschillende voordelen voor ouderen, personen met overgewicht en voor degenen met bepaalde aandoeningen. Uiteraard is meer spiermassa een gewenst effect voor veel krachtsporters die het supplement gebruiken. Creatine helpt op verschillende manieren bij spieropbouw:

Vergroot de anabole hormonen
Hoewel creatine op zich geen anabole steroïde is hebben onderzoeken aangetoond dat er een stijging van hormoonniveaus zichtbaar is als het supplement genomen wordt123.

Vergroot opname vocht in spieren
Creatine vergroot de opname van vocht in de spieren wat een rol kan spelen in de groei van de spiermassa.

Trainen met meer gewicht
Door creatine te nemen wordt het creatinegehalte in de spieren vergroot. Dit heeft als gevolg dat je zwaarder kunt trainen maar ook het volume van de training neemt toe.

Vermindert de afbraak van eiwitten
De afbraak van eiwitten vermindert door creatine. Dit heeft het gevolg dat spiermassa sneller toeneemt.

Lagere myostatine niveaus
Door creatine te nemen wordt het mystatine niveau verlaagd. Een hoger niveau vertraagt de groei van nieuwe spiermassa. Door een lager niveau is er meer potentieel voor de spieren om te groeien.

Creatine gewichtstoename: hoe en waarom?
5 (100%) 1 stemmen

Leave A Comment