Creatine en spiergroei: de invloed op de spiermassa

Creatine en spiergroei: de invloed op de spiermassa

  • 20 jun 0

Creatine is een supplement dat op de lange termijn effectief is voor de opbouw van spiermassa1. Het is niet zomaar een supplement dat door één of andere guru aangeprijsd wordt als het wondermiddel dat de spieren als kool laat groeien. Creatine is een goed onderzocht supplement dat al vele jaren onderzoek achter de rug heeft. Het heeft een bewezen effect op de spiergroei. In een groot meta-onderzoek waarin 250 supplementen voor spieropbouw vergeleken worden komt creatine duidelijk als winnaar naar voren2. De conclusie is dat creatine een aantoonbaar effect heeft voor de opbouw van spiermassa en kracht met krachttraining.

Het effect op spiergroei

Een ander voordeel van creatine is dat je in staat bent om meer oefeningen te doen, meer herhalingen en zwaarder kunt trainen. Zoals je kunt verwachten heeft dit effect op de spiergroei. Voor spiergroei is het nodig om zwaarder te trainen zodat de spiervezels gestimuleerd worden om te groeien. Het indirecte effect van creatine heeft hierdoor wederom een positieve invloed op de spiermassa. Creatine kan hiernaast het IGF-1 niveau vergroten3. Dit is een belangrijk hormoon dat in verband staat tot spiergroei.

Spiergroei vrouwen

Onderzoek heeft aangetoond dat creatine supplementen ook vrouwen kunnen helpen om de spierkracht te verbeteren en spiermassa kunnen vergroten. In een onderzoek onder vrouwen steeg de groei van de spiermassa 60% procent meer onder de groep creatine gebruikers dan onder de groep die zonder trainde.

Trainen met of zonder creatine

Een onderzoek onder krachtsporters heeft aangetoond dat met of zonder creatine training een aanzienlijk verschilt maakt. In de controlegroep dat creatine toegediend kreeg was de groei van spiermassa 2 tot 3 keer groter dan de groep die trainde zonder een supplement. Niet alleen de spiermassa groeide sneller maar ook de maximale kracht4 met bankdrukken.

Zoals het geval is met alle supplementen voelt niet iedereen een merkbaar verschil. Dit geldt ook voor creatine. Onderzoeken tonen aan dat een kleine percentage gebruikers geen voordelen heeft aan het gebruik van creatine. Van tevoren is dit echter niet te bepalen. Je komt er pas achter door creatine te gebruiken. Vegetariërs hebben het grootste voordeel aan het gebruik van creatine, maar ook andere mensen die weinig vlees eten. Als je regelmatig sport en de opbouw van spiermassa als doel hebt dan kan creatine je helpen om sneller resultaten te boeken.

Creatine en spiergroei: de invloed op de spiermassa
5 (100%) 2 stemmen

Leave A Comment