Creatine en hoge intensiteit oefeningen

Creatine en hoge intensiteit oefeningen

  • 10 jun 0

Voor hoge intensiteit oefeningen is creatine het supplement dat je zoekt. Het heeft een bewezen werking en wordt gezien als het meest effectieve supplement voor hoge intensiteit oefeningen. In het verleden zijn er honderden onderzoeken geweest naar de effecten van creatine. Meer dan 70% van de onderzoeken toont een positief effect aan. De andere 30% toont een klein of geen voordeel aan van het gebruik van creatine. Creatine als supplement nemen heeft in deze onderzoeken geen negatieve effecten blootgelegd.

Hoge intensiteit

Sporten op een hoge intensiteit is anders dan duursport. Voorbeelden zijn krachttraining en sprinten. Het lichaam heeft andere energie nodig tijdens deze hoge intensiteit oefeningen. Het lichaam is afhankelijk van ATP bij sporten op een hoge intensiteit, een stofje dat de energie levert. Tijdens oefeningen die kort duren en op een hoge intensiteit wordt er veel gebruik gemaakt van ATP. Creatine is vooral effectief om de prestaties voor dit soort oefeningen te verbeteren. Zo heeft een korte periode creatine al effect waarbij de maximale kracht met 5% tot 15%1 kan toenemen.

Sprinten

In een onderzoek onder het effect van creatine op sprinten heeft aangetoond dat de snelheid op de 40 meter aanzienlijk verbetert2 door creatine inname. Andere onderzoeken hebben aangetoond dat het de prestaties met sprinten onder hardlopers aanzienlijk3 kan verbeteren4.

Fietskracht

Een onderzoek onder fietsers heeft een 3,7% verbetering in de fietskracht aangetoond na slechts 4 dagen creatine.

Zwemmen

Onder gevorderde zwemmers heeft het ook aangetoond dat de sprintprestaties vooruit gaan5.

Voetbal

Voor voetballers is creatine ook een supplement dat genomen kan worden om de snelheid in korte sprints te verbeteren. Uit onderzoek6 blijkt dat het de 5 en 15 meter sprints aanzienlijk kan verbeteren onder de testpersonen. Het heeft ook een aantoonbaar effect op springen7 dat onder voetballers voordelen kan bieden tijdens kopduels.

Creatine en hoge intensiteit oefeningen
5 (100%) 2 stemmen

Leave A Comment