ATP en creatine: wat is het verband tussen de twee?

ATP en creatine: wat is het verband tussen de twee?

  • 10 sep 0

Er zijn maar weinig supplementen die aantoonbaar voordelen bieden voor krachtsporters. Hoewel de gemiddelde supplementenwebshop honderden verschillende krachtproducten aanbieden levert het grootste deel niet veel progressie op. Van de beschikbare supplementen is creatine het meest onderzocht en wordt het gezien als het meest effectief voor spieropbouw. De rol van creatine in het lichaam is het vergroten van de energieproductie in de cellen. Om dit voor elkaar te krijgen heeft creatine de hulp nodig van ATP. Dit is de afkorting voor een molecuul dat adenosinetrifosfaat genoemd wordt. Dit is de energie die de cellen gebruiken voor alle functies. Het zorgt voor de limiet tijdens het sporten waardoor je niet meer door kunt gaan.

Hoe werkt het?

Een creatine supplement vergroot de hoeveelheid fosfocreatine in het lichaam. Dit gebruikt het lichaam om nieuwe ATP te produceren tijdens hoge intensiteit sporten. Adenosine triphosphate, afgekort tot ATP, is een basisvorm van energie in je lichaam. Dit speelt een grote rol in het metabolisme en het aandrijven van de spieren. ATP kan maar voor een beperkte hoeveelheid opgeslagen worden. Dit is voldoende om 8 tot 10 seconden te sporten op een hoge intensiteit. Na deze periode moet het lichaam opnieuw ATP produceren.

Als je op een hoge intensiteit sport dan is ATP de beperkende factor. Door op een maximale intensiteit te sporten vragen de spieren om meer ATP dan het lichaam kan produceren. Het gevolg is dat je bijvoorbeeld niet onbeperkt kunt doorgaan met een oefening. Er is simpelweg niet genoeg ATP om je van energie te voorzien.

ATP en creatine: wat is het verband tussen de twee?

Door creatine als supplement te nemen vergroot je de hoeveelheid creatinefosfaat in de spieren. Creatinefosfaat helpt je lichaam om meer ATP aan te maken waardoor de cellen meer energie kunnen gebruiken. Hoe meer creatine opgeslagen is in de spieren, hoe langer je kunt sporten op een hoge intensiteit.

Hoewel het voornaamste voordeel van creatine de verbeterde energieproductie in de cellen is zijn er veel neveneffecten die hieruit voortvloeien. Doordat je meer energie hebt kun je zwaarder trainen, langer maar ook met meer volume. Al deze gevolgen hebben een effect op de krachttoename en spiergroei1 .


Leave A Comment